Неліктен «секс» дегенде ұяламыз, бірақ Google-де «қазақша секс» деп іздегендер саны 40 000-нан асады? Тыйым мен ұяттың салдарын алты адаммен талдаймыз

Қазақтар балалы болуға келгенде белсенді (204 елдің ішінде 56-орында), бірақ жыныстық қатынас туралы сөйлесуге келгенде ауыздарына құм құйылады. Ай сайын Google-де «қазақша секс» дегенді 40 000 рет іздейміз, бірақ бұл тақырыпта дауыстап әңгіме айтар адам мәдени мәңгіріп қалуы мүмкін. 

Қазақ тілі тірі, бейнелі, метафораларға бай. Алайда секс тақырыбына келгенде, не биологияға кетеміз, не орыс, ағылшын тілдерінің көмегіне жүгінуге мәжбүр боламыз. «Секс», «оргазм», «либидо», «эрекция» – барлығы кірме сөздер. Әлде «көңіл қосу», «қосылу», «болу», «төсек ләззаты» деген эвфемизмдерге сүйенеміз. Әдемі естілетіні рас, бірақ бұл тым жалпы түсініктер емес пе?

Хандар билік еткен дәуір мен кеңес заманы кезеңіндегі мораль арасында қай кезде тән, құштарлық және ләззат туралы әңгімеміз көмескіленіп кетті? Тіл – қоғам айнасы. Егер қарапайым құбылыстардың мән-мағынасын дөп жеткізер төл сөзіміз болмаса, ойымызды қалайша еркін жеткіземіз?

«Мұның себебі неде?», «Ойды еркін әрі тура мағынада жеткізер сөздердің болмауы бізге қалай әсер етеді?» және «Қазақ тіліне сексуалдықты қайтару мүмкін бе?» деген сұрақтарға жауап табу үшін 28 бен 59 жас аралығындағы алты отандасымызбен сөйлестік. 

Секс бар, бірақ ол туралы cөйлесуге болмайды

Тарихи тұрғыда қазақ мәдениетінде секс туралы көзқарас пен оның тіліне ислам, Қазақ хандығы кезеңіндегі дәстүрлер, кейін тіпті Ресей империясы мен кеңестік идеология ықпалы сияқты көптеген факторлар әсер етті. VI-VIII ғғ. ислам толық таралмаған кезде қазақ әйелдері әлдеқайда еркін болған, ал некеге дейінгі қатынас аса таңғаларлық құбылыс болмаған. Қазақ эпостарында арулардың сүйіктісіне бірге таң атыруға ұсыныс жасауы жиі кездеседі. Алайда VIII-IX ғғ. исламның таралуымен жаңа моральдық нормалар қалыптасты. Ислам жыныстық қатынасты жеке ләззаттан гөрі ұрпақ жалғастыру мен отбасылық құндылықтарға бағыттады. Одан кейін XIV-XV ғғ. Қазақ хандығының дәстүрлерінде әйелдің ар-намысы мен пәктігі ерекше мәнге ие болды. XIX ғасырда Ресей империясының құрамында болған қазақ қоғамы еуропалық моральдық көзқарастармен де санасуына тура келді, алайда бұл сексуалдыққа деген көзқарасты либерал етпеді. Керісінше Кеңес Одағында бұл тақырып мүлде жабық болып, «КСРО-да секс жоқ» деген түсінік қалыптасты. Жыныстық қатынас туралы ашық айту ұят, қорқынышты және орынсыз саналды. Осы тарихи кезеңдердің барлығы бүгінгі жағдайды қалыптастырды: қазақ қоғамында секс бар, бірақ ол туралы әлі де ашық айту қиын.

Терапевт дәрігер Ғалияның айтуынша, бұл тақырып біздің мәдениетте әлі күнге дейін табу: «Үйде анамыз «ана жеріңе ие бол» деп, оның не екенін айтпай, ымдап түсіндіреді. Ал мектепте биология сабағында мұғалім бұл тақырыпты «үйде оқыңдар» деп өткізіп жіберетін. Ол кезде интернет жоқ, сонда алып-қашпа әңгіме арасында ғана айтатынбыз», – дейді.

Сексолог әрі Tatler Kazakhstan-ның бас редакторы Анара да осы мәселені көтереді: «Секс – лас әңгіме. Етеккір, ішкиім, лубрикант – бәрі ұят. Ал ұят нәрселер туралы кім сөйлескісі келеді?» 

Сонымен қатар психологиялық тұрғыда белгілі бір тақырыпты өз тілінде айту ыңғайсыздық тудырғанда, адамдар басқа тілге көшетіні мәлім. Ғалияның айтуынша, қазақша «жатып шықтың ба?» дегенде өзіңді жеңілтек әйел ретінде сезінсең, орысша «переспала» дегенде кінәлаушылық азырақ естіледі. Мұның себебін психологтар былай түсіндіреді: басқа тілде сөйлесу адамның эмоциясын бәсеңдетіп, ыңғайсыз тақырыптарды ашық айтуға көмектеседі. PR маманы әрі блогер Ұлпан да осы пікірге қосылады: «Кей адамдар белгілі бір нәрселер туралы өз тілінде сөйлесуге ыңғайсызданса, басқа тілге көшеді. Мысалы, біреу өз тілінде «мен сені жақсы көремін» деп айтуға қиналса, ол ағылшынша «I love you» дейді. Басқа тілде айтқанда басқа бір болмысымыз оянатындай. Абай айтқандай, неше тіл білсек, сонша түрлі адамбыз».

Бұл қазақ қоғамындағы жыныстық тақырыптардың тілдік деңгейде де шектеулі екенін көрсетеді. Егер біз өзіміздің тілдік қорымыздан осындай тақырыптарға қатысты сөздерді таба алмасақ, онда оны ашық әрі сауатты талқылау да қиындай түседі. 

Сексолог Анельдің YouTube-те 334 000 оқырманы бар. Видеоларының астында өз сұрақтарын қалдыратындардың 70%-ы – ер адамдар. Анельдің ойынша, ер адамдардың бір-бірімен жыныстық қатынас туралы сөйлеспеуі намысшылдықтан, ұялғандықтан не мұсылманға жат деген түсініктен болса керек. Ал Instagram-дағы 120.000 оқырманының көбі – әйел адамдар. Анель қазақша сөздердің «қынап», «жатыр» деген баламалары бар, бірақ олар тым медициналық терминдер болғандықтан, кез келген адам білмеуі ықтимал. 

Жыныстық сауат және мәдениет

Бұл бөлімде әртүрлі мамандықтағы алты спикер жыныстық сауаттылық, мәдениет және қазақ қоғамындағы жыныстық қатынасқа байланысты қалыптасқан көзқарастар туралы ойларымен бөліседі: 

Қарлығаш, жазушы:

Менің әжем мен атам әңгіме барысында адамдар туралы сөйлескенде, «ұрғашы» мен «айғыр» деген сөздерді еш қысылмай қолданатын. Кейін ғана түсіндім, бұл негізі малға қатысты айтылатын сөздер ғой. Біздің секс туралы естігеніміз, бәлкім, осы ғана болған шығар. Ондай әңгімелерді қалыпты дүние сияқты байыппен, бояуын қанықтырмай-ақ айтатын. Ер адамды опасыздық жасағаны үшін айыптағанымен, анау бір айтарлықтай сөкпейтін. Әжемнің тіпті бірде былай деп айтқаны есімде: «Әрине, түсінікті ғой, ол – айғыр, оның басқа әйелдерге барғысы келеді, ал әйелі – ұрғашы», – деп түсіністік танытқан сыңай білдірді.

Әмір, коммуникация маманы:

Жыныстық қатынас туралы ойдың барлығы жыныстық денсаулық тақырыбына келіп тіреледі, өйткені оның маңыздылығын көпшілік толық түсіне бермейді. Жастардың, тіпті студенттердің өздері, қорғану тек жүктіліктің алдын алу үшін емес, түрлі жыныстық жолмен жұғатын аурулардан сақтану үшін де қажет екенін білмейді.

Ең қауіптісі сол, симптомдар пайда болса да, дәрігерге қаралуға ұялады. Бас не тамақ ауырса, емханаға барудан қысылмаймыз, ал жыныстық денсаулыққа қатысты мәселелерде ұялу басым. Бұл біздің мәдениетіміздің, қоғамның даму деңгейінің бір көрінісі шығар. 

Анель, сексолог:

Көп қыздар маған: «Тұрмысқа шықтым, бірақ қан болмады. Күйеуім мені қыз емес деп ойлайды», – деп жазады. Бұл – өте кең таралған миф. Медициналық тұрғыдан қыздық перденің жыртылуы әртүрлі болады, тіпті алғашқы жыныстық қатынаста қан болмауы да – қалыпты жағдай. 

Осыдан барып басқа бір күрделі мәселе туындайды: кей әйелдер «қыздығын қалпына келтіру» үшін арнайы операция жасатады. Мұны гименопластика деп атайды. Бұл – жеке, кеңінен талқылауды қажет ететін бөлек тақырып. Бірақ мәселенің түп-тамыры жыныстық сауатсыздық пен ескірген көзқараста.

Анара, сексолог және Tatler Kazakhstan журналының бас редакторы: 

Адамдар жыныстық мүшелердің нақты атауын айтудан қашып, түрлі балама сөздер ойлап табады. Мысалы, «аппарат» дейді немесе жай ғана «ана жерде» деп тұспалдап өтеді. Кейбіреулер тіпті өз денесінің табиғи реакцияларын «лас дүние» деп қабылдайды. Оның бәрі отбасыдан шығады, егер отбасында физиологиялық нәрселерге лас деп қараса, адам баласында сондай көзқарас қалыптасады.  

Жыныстық тәрбие болмағандықтан, көп адамда физиологиялық процестерге қатысты қате түсініктер пайда болады. Мысалы, кейбір әйелдер қозған кезде бөлінетін сұйықтықтардан жиіркенеді, оны ұят нәрсе санайды. Бірақ шын мәнінде бұл – қалыпты физиологиялық құбылыс және тіпті әйел ағзасының өзін қорғау механизмі. Әсіресе зорлық-зомбылық жағдайында бұл реакцияның болуы әйелдің жыныстық қатынасты қалағанын білдірмейді. Бұл – ағзаның өзіндік қорғаныс тәсілі, бірақ, өкінішке қарай, көпшілік мұны «әйел дайын» деп қате қабылдайды. Сондықтан жыныстық сауаттылықты арттыру өте маңызды.

Ғалия, терапевт дәрігері:

Мен дәрігермін ғой, университетке келгенде ғана жыныстық сауатымды толықтырдым. Бірақ, сенесің бе, кейбір қыздар университетке түскенге дейін адамның анатомиясын толық білмеген. Мысалы, кейбірі бала қай жерден туатынын, әйел денесінде үш бөлек тесік барын білмей келген.

Бірде сыныптастармен жиналып, осы тақырыпты қозғағанымыз есімде. Сол кезде кейбір қыздар «бала анустан туады» деп болжам жасап жатты. Ал шын мәнінде бізде биология кітабы болды ғой, бірақ оны ашуға ұялатынбыз. Сегізінші сыныпта өтетін анатомия сабағына деген ықыласым ерекше болды. Бірақ жыныс мүшелерін оқитын жерге келгенде, мұғаліміміз «үйде оқып аларсыңдар» деп, әлгі тақырыпқа ден қойған жоқ. Сосын үйде де оны ешкімнен сұрай алмайсың ғой. 

Ұлпан, PR маманы:

Шынымды айтсам, жыныстық қатынастан үрейленуді де, оны шектен тыс дәріптеуді де ұнатпаймын. Секс – табиғи қажеттілік, оған талғаммен қарау керек. Мұны тағаммен салыстыруға болады: егер үнемі тек ас туралы ойласақ, күндердің бір күні ол да жалықтырады. Біреулер шамадан тыс көп жеп, асқазанды ауыртса, енді біреулер тамақтанудан нағыз ләззат алады. Сол сияқты секс те – өмірдің және бір қыры ғана.

Ал «ұяттың жыныстық өмірге әсері бар ма?» деген сұраққа келсек, ұяттың деструктивті жағын ғана қабылдаған адамға бұл, әрине, әсер етеді. Бірақ мәселе тереңіректе жатыр. Секс – ең алдымен коммуникация құралы. Адам өз сезімдерін еркін білдіре ала ма? Өз шекарасын қорғап, серіктесінің уязымдылығын қабылдай ала ма? Өз денесін, өз қалау-құштарлығын қаншалықты жақсы біледі? Нәтижесінде секс тек физиологиялық процесс емес, өзіңді және өзгені түсіну, қарым-қатынас орнату өнері екенін көреміз.

Секске қатысты мифтер мен оның салдары

Қазақ қоғамында секс туралы ашық сөйлеспеу – оның айналасында көптеген қате түсініктердің қалыптасуына себеп болады. Сұхбат барысында жыныстық қатынасқа қатысты бірнеше кең таралған миф айтылды:

  • Бірінші жыныстық қатынаста қыздық перде жыртылғанда, міндетті түрде қанайды. Алайда зерттеулерге сүйенсек, әйелдердің 40%-да ғана бірінші жыныстық қатынаста қан болады, себебі қыздық перде (гимен) өте жұқа болса, оған дейін де жыртылуы мүмкін.
  • Әйел адам секске ықылас білдірсе, ол жеңілтек саналады. Мұның себебі дәстүрлі гендерлік рөлдер ерлер мен әйелдер белгілі бір мінез-құлық пен жеке қасиеттердің тек еркектік немесе әйелдік деп белгілеуінен болуы ықтимал. Дәстүрлі гендерлік рөлдерге сәйкес, ер адамдар өзіне сенімді, мансапқа бағытталған, отбасының басшысы болуға тиісті деп сипатталады. Ал әйелдердің болмысы ер адамдарға қарама-қайшы болуы керек деген түсінік бар, яғни олар енжар, үй шаруасы мен күтім жасауға бейім болуы қажет деп есептеледі. Жақсы тәрбие алған әйел адам сыпайы, кербез бола тұра, өз серіктесін қаласа да, бірден «иә» деп айта алмай, қылымсып тұруы керек.
  • Әйел тек вагиналды секстен ләззат алуы керек, әйтпеген жағдайда ол фригидті. Бұл – мүлде бұрыс пайым. Біріншіден, 2018 жылы өткен зерттеуге сай, әйелдердің тек 21-30%-ы вагиналды секстен оргазм алады, ал клиторалды секстен оргазм алатын әйелдердің үлесі 60%-ға жуықтайды. Екіншіден, сексологтардың айтуынша,  әйелдердің тек 1%-ы фригидті болуы мүмкін. Әйелдер, жалпы, өз денесін жетік білмегендіктен, оргазм ала алмайды. 
  • Егер қыздың күйеуге шыққанда қыздығы болмаса, баласы бірінші ер адамға ұқсап туады. Бұл таптаурын пікір «телегония» деген нанымнан қалыптасқан. Тарихы XVIII-XIX ғғ. бастау алады. Бұл нанымды көптеген дәстүрлі патриархалды қоғамда әйелді тұрмысқа шыққанға дейінгі жыныстық қатынастан аулақ ұстаудың бір амалы ретінде қолданған. Генетиктер баланың генінде тек әкесі мен шешесінің тұқымы болатынын мәлімдейді.
  • Мастурбация жасау зиян. Мастурбация салдарынан тұқымсыз қалу қаупі бар не гормоналды өзгеріс болуы мүмкін деген де пікірлер айтылып жатады. Алайда зерттеулерге сай мастурбация арқылы адам баласы өзін жақсы танып, оргазмды да жиірек ала алады.  

Енді не істейміз?

Жыныстық қатынас туралы үнсіздік білімсіздікке, ал білімсіздік зорлыққа, еріксіз жүктілікке және түрлі ауруларға әкеледі. Осы тұйық шеңберден шығатын уақыт жетті ме? Әлде тағы да биология оқулығын жауып тастап, қысылып-қымтырылып, «оның бізге түк қатысы жоқ» деген сыңай тайытып жүре береміз бе? Әдеттегідей сыбырлап, жан-жағымызға қарап, жаутаңдап, «біреу естіп қоймасын, қарабет болмайық» деп, қорыққаннан басқа амал таппай, ары қарай осылай өмір сүре береміз бе? Әлде кішкентай бала сияқты болмай, жауапкершілікті өз мойнымызға алып, ұят пен қорқынышты ысырып қойып, ашық сөйлесуді үйренеміз бе? Өйткені секс қашан да болған, бар және бола бермек. 

Темы