IMAGE Леонора Каррингтон, «Қарсы үй», 1945 ж

2024 жылы сюрреализм 100-ге толды. Өнертанушы Александра Кудряшовадан осы бағыттағы әйелдер туралы айтып беруді сұрадық

Осыдан жүз жыл бұрын, 1924 жылы Парижде сюрреализм манифесі жарияланған болатын — бұл өнер тыйым салынған және көзге көрінбейтін нәрсеге алғаш рет тура қараған кез еді. Андре Бретон жазған «Сюрреализм манифесі» жаңа көркемдік қозғалыс декларациясы ғана емес, сондай-ақ қалыпты нәрсенің бәріне сын көзбен қараудың, автордың өзі айтқандай, «жаңа айыптың», яғни жаңа өмір салты ұраны болды. Бретонның өзі былай деп жазған еді: «Ішкі әлеміміздің ұзақ уақыт бойы байқалмаған, еленбеген және де, менің ойымша, ең маңызды бөлігі кездейсоқ түрде қайта жарыққа шықты». 

Адамзаттың ұзақ уақыт бойы жабырқап, рационалды ойлаудың кесірінен тығырыққа тығылған бейсаналығы бір мезетте құқықтарын жүзеге асыра бастағандай болды. Бұл аймақты зерттеуге батылдық танытып, бұрын-соңды болмаған әдістерді қолдануға бел буған сюрреализм еді. Ол дәуірдің суретшілер бояумен, сөзбен және фотографиямен бейнелеген ұжымдық түсіне, терапиясына айналды. Шын мәнінде өнер мұндай қорқынышты, соғысқа оранған, шынайы мен иррационалды арасындағы шекарасы өше бастаған әлемді алғаш рет кескіндеді. Адамзат қалайтын және қорқатын заттарымен бетпе-бет келуі керек болды. Бірінші дүниежүзілік соғыс үйреншікті тәртіпті бұзып, құрбан болған миллиондаған адаммен бірге бұрынғы құндылықтардың да жойылғанын, сондай-ақ «құдайы жоқ» әлемде өмір сүру мүмкін емес екенін ұқтырды. 1920 жылдардағы Париж жаңа көркемөнер революциясы орталығына айналды. Монпарнас кафелерінде жаңа тіл мен өнер философиясын іздеген богема — кубистер, дадаистер және сюрреалистер жиналатын. Олардың кездесулері идеялар мен провокациялар тоғысқан, өнер сөз емес, әрекет болған кеңістікке айналды. Олар арман мен қиялды күнделікті шындықпен теңдей көретін, балама шынайылық құрастырды.

Сюрреализм әйел көзқарасымен жаңа бағыт алды. Әйелдер сюрреалистік философияны жай бейімдеп қана қоймай, жаңа сұрақ қоя бастады. «Әйел әлсіздігінің емес, күшінің арқасында сүйетін күні, өз-өзінен қашу үшін емес, өз-өзін табу үшін сүйетін күні, өз-өзінен бас тарту үшін емес, өз-өзін мойындату үшін сүйетін күні — ол әйел үшін махаббат, ер адамға сияқты, қауіпке емес, керісінше өмірдің қайнар көзіне айналады» – деп жазыпты Симона де Бовуар. Әуелде әйелдерге муза немесе эротикалық бейсана ретінде қараған қозғалыстағы сюрреалист әйелдер үйреншікті рөлдерден бас тартып, өнерді жеке тұлғасын, қорқыныштарын және қалауларын зерттеу алаңына айналдырды. Олар үшін сюрреализм тек эстетикалық бағыт емес, сондай-ақ тұлғалық, интимді және травмалық нәрселер туралы түсіністікпен айтуға мүмкіндік беретін философиялық қадам болды.

Леонора Каррингтон

Tatler Asia
IMAGE Леонора Каррингтон мен Макс Эрнст, Англия, 1937. | Фотограф: Ли Миллер

Леонора Каррингтон өзінің еш шекараға сыймайтын, жеке сюрреализмін құрған болатын. Туындылары — мифтер, сиқыр және оғаш жаратылыс иелері әмбебап, бірақ үрейлі тәртіп бөлшегіне айналатын дүниелер. Ол түс пен шынайылық шекарасын бұлдыратып, жеке тәжірибесі мен архетиптер арасында тепе-теңдік ұстайын образдар құратын. Оның туындыларына жай қарай салу жеткіліксіз —  оларды мұқият зерттеу қажет. Әр детальдің, әр фигураның тек зерттеуге дайын жандарға ғана ашылатын, құпия мазмұны бар сияқты болып көрінеді, мысал ретінде «Құстар моншасы» атты туындысын келтіруге болады. Бұл — үйреншікті нәрсе бөтен болып көрінгенімен, дәл сол бөтендіктен жаңа тілдесу әдісін табуға болатын өнер түрі. Каррингтонның туындылары түсініктеме беруге не тыныштандыруға ұмтылмайды — олар керісінше үрейлендіріп, көрерменнен осы оғаштықты қабылдауды сұрайды.

arrow left arrow left
arrow right arrow right
Фото 1 из 3 "Green Tea", 1942
Фото 2 из 3 "The Lovers", 1987
Фото 3 из 3 "And Then We Saw the Daughter of the Minotaur!", 1953

Клод Каон

Tatler Asia
IMAGE Клод Каон, 1939

Клод Каон өз сәйкестігін эксперимент ретінде қарастырып, тұлғасының флюидтілігі туралы заманауи пікірталастарды болжап білді. Оның автопортреттері мен перформанстары тек гендер мен жеке тұлғаны зерттеумен шектелмей, оларды тұрақты ұғымдар ретінде жойды. Оның жұмыстарында жауап жоқ, тек сұрақ бар: жыныс дегеніміз не? Ол бар ма? Әлеуметтік рөлдерден тыс біз кімбіз? Кез келген адам бола аламыз ба, әлде ешкім де бола алмаймыз ба? Каон – толық шешілмейтін, мәңгі құпия. Оның перформанстық өнері мен фотосуреттерінде тек сәйкестікке жасалған зерттеу ғана емес, сонымен қатар тұрақты «Мен» идеясына деген қарсылық жатыр. Каон өзгермейтін деп саналатын нәрселерге — гендерлік рөлдерге, мәдени үмітке, өнер табиғатына қарсы шықты. Ол шекараларды бұзып қана қоймай, оларды елемей, ережелері шартты және икемді әлем құрды. Әр автопортрет тек визуалды эксперимент қана емес, философиялық манифест те болды. Еркек немесе әйел болу бетперде болса, оның не маңызы бар? Каонның бейнелері үрейлендіреді, арандатады, бірақ қандай да бір еркіндік сыйлайды. Ол былай ойлауға мәжбүрлейді: әлемде бар нәрсенің бәрі өзгермелі әрі салыстырмалы болса, шынайы болып қалатын не бар? Әлде шынайылық идеясының өзі де иллюзия ма? Каон құрмет іздемеді — ол мән іздеді, түпкілікті жауаптан емес, процестен іздеді. Оның күші де осында жатыр. Суретші өз денесін зерттеу нысанына айналдырып, «Мен» — тұрақты нүкте емес, процесс екенін дәлелдеді. Леонора Каррингтон да, Каон да сюрреализмнің бір бөлігі ғана емес, оның шынайылығын басып көретін, қатал сынақ болды. Қазіргі тұлға мен сәйкестік және еркіндік ұғымдары саяси және әлеуметтік мәселелерге айналған заманда, Каон өнері ерекше өзекті көрінеді. Оның образдары еркіндік жауаптар жиынтығы емес, сұрақ қоя білу батылдығы екенін еске салады.

Tatler Asia
IMAGE "I am In Training Don't Kiss Me", 1927
Tatler Asia
IMAGE Claude Cahun, 1939

Кей Сейдж

Tatler Asia
IMAGE Кей Сейдж | Фото: caldwellgallery.com

Кей Сейдж сюрреализмге, ерлер шығармаларындағы хаосқа қарама-қайшы, қатаң форма рационалдығын енгізді. Оның салқын әрі геометриялық композициялары еркіндік пен оның шекаралары туралы философиялық пікірталастар қамтыған оқшаулану және ішкі жалғыздық тақырыптарын қозғады.

Tatler Asia
IMAGE "Le Passage", 1956
Tatler Asia
IMAGE "Journal of a Conjuror", 1955

Ремедиос Варо

Tatler Asia
IMAGE Ремедиос Варо, Сьюдад-де-Мексико, 1957 | Фото: Кати Хорна

Мифологиялық метафизика шебері Ремедиос Варо әрбір элементі адам мен ғалам арасындағы байланыстың аллегориясы болған әлем құратын. Шығармалары ортағасырлық алхимиялық трактаттарды еске салады — мұнда әрбір бөлшек символизмге толы, әрбір форма трансценденттік туралы айтады.

Tatler Asia
IMAGE "Armonía", 1956
Tatler Asia
IMAGE "Ojos sobre la mesa", 1938

Доротея Таннинг

Tatler Asia
IMAGE Доротея Таннинг, Париж, 1950 | Фотограф: Ли Миллер

Доротея Таннинг көрерменді керісінше заттылық пен оғаштық жаңа ашулар көзіне айналған, сезімтал әлемдерге жетеледі. Оның туындылары шындық пен иллюзия, қорқыныш пен қалау арасындағы шекараларды зерттеді. Таннинг денені адам психикасына саяхат метафорасы ретінде бейнелейтін, ерекше тіл қалыптастырды.

Tatler Asia
IMAGE "Birthday", 1942
Tatler Asia
IMAGE "Maternity", 1947

Мерет Оппенхайм

Tatler Asia
IMAGE Erotique voilée (Viled Erotic), Мерет Оппенхайм, 1933 | Фотограф: Мэн Рэй

Атақты «Теріден жасалған таңғы ас» туындысының авторы Мерет Оппенгейм сюрреализмге XX ғасырдың соңына дейін көптеген философтардың идеяларынан көрініс тапқан әжуа мен провокация енгізді. Оның еңбектері тұтыну және қалау табиғатын зерттеп, формалармен, текстуралармен ойнау арқылы оларды бір мезгілде тартымды әрі жиіркенішті ете білді.

Tatler Asia
IMAGE Object (Le Déjeuner en fourrure), 1936
Tatler Asia
IMAGE "The Couple", 1956

Дора Маар

Tatler Asia
IMAGE Дора Маар, 1946

Дора Маар фотограф әрі суретші ретінде бейсаналықты визуалды тұрғыдан зерттеуге баса назар аударды. Оның еңбектері — қабылдау нәзіктігіне жүргізілген деректі зерттеу жұмыстары. Маар фотосуретті тек өнер құралы ретінде ғана емес, психологиялық таным аспабы ретінде де пайдаланып, үрейлі әрі гипнозды болып қала беретін образдарды тіркеп отырды.

Tatler Asia
IMAGE "Candelabra", 1935
Tatler Asia
IMAGE The Years Lie in Wait for You, 1936

Нуш Элюар

Tatler Asia
IMAGE "Nusch au miroir" (dans robe de Schiaparelli), 1935 | Фотограф: Man Ray

Нуше Элюард сюрреалистік шеңбердің көрнекті тұлғасы болды. Оның бейнесі Мэн Рэйдің фотосуреттерінде жиі пайда болды, оның бет-әлпеті сюрреалистік фотосуретте және оның көркем бейнесі - сезімталдық пен құпияның нәзік үйлесімі - сюрреализмнің жалпы көрінісін толықтырды. Оның үлестері нақты рәсімделмегенімен, Ноуш өнер мен шындық арасындағы шекараны бұлдыратып, өзінің орындаушылық өмірі арқылы қозғалыстың бір бөлігі болды.

Tatler Asia
IMAGE Nusch Éluard, André Breton, Valentine Hugo "Cadavre exquis", 1932
Tatler Asia
IMAGE "Portrait of Nusch Éluard", Pablo Picasso, 1937

Сюрреалист әйелдер қозғалыстың шекарасын кеңейтіп қана қоймай, нағыз еркіндікке деген жаңа көзқарас ұсынып, оны іш жағынан өзгертті. Олардың өнері провокация не Фрейдтің «бейсаналығы» негізіндегі қияли ойын болудан бас тартты. Ол жекені компромиссіз айқындап, әйел тәнін күш пен травма орны ретінде зерттеп, сиқырлы мифтерді шынайылықпен ұштастыра алатын, өзіндік тіл іздеу хикаясына айналды. Ерлер мінсіз әрі бейсана әлем құрып жатқан кезде, сюрреалист әйелдер оған өз уайымын, тәнін енгізіп, бұл кеңістікті өткір, күрделі әрі көп әнді қылды. Олар өнерді тек визуалды ғана емес, философиялық тәжірибеге айналдырды. Мұнда еркіндік абстракция емес, шынайы тәжірибе болды.

Бүгінде біз олардың еңбектеріне сол дәуірдің артефактілері деп қарамаймыз. Олардың үні оғаш, осал әрі күрделі болу құқығынсыз еркіндік жоқ екеніне деген сенім сіңген, тыныш әрі бейтарап емес, батыл манифест болып естіледі. Сюрреалист әйелдер қалдырған бұл сабақ — өнер, философия және өмір үшін әлі де өзекті болып қалуда.

Темы